با انواع باتری الکتریکی و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید-مستر انرژی پلاس

پیل ثانویه همان باتری‌‌های قابل شارژ و در واقع چند بار مصرف هستند. هزینه اولیه باتری‌‌های قابل شارژ عموماً بیش از باتری‌‌های یک‌بار مصرف است، اما مجموع هزینه مالکیت و اثر زیست‌محیطی این باتری‌‌ها کمتر است، چرا که پیش از تعویض می‌توان چندین بار آن‌ها را شارژ کرده و دوباره مصرف کرد. در این مقاله به بررسی انواع باتری موجود در بازار پرداختیم و موارد کاربرد هر یک از آنها را به اختصار معرفی نمودیم. هر کاربر به تناسب مقدار استفاده و نوع کاربرد خود می تواند یکی از باتری های موجود در بازار را خریداری نماید. مثلاً کاربرانی که از باتری استفاده بسیار زیادی دارند، بهتر است باتری های قابل شارژ خریداری نمایند.

این باطری از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام مزایا و معایب مختلفی دارند. و همونطور که از اسمشان پیداست باتری های پلمب شده هستند و این بدان معنی ست که نمی توان به داخل ان ها دسترسی داشت و الکترولیت اضافه کرد . این باتری ها اگر خوب نگهداری شوند ممکن است از 6 ماه تا 2 سال کار کنند البته بسته به نوع استفاده و کیفیت. باتری های وت شارژ باتری هایی هستند که خودشان اسید دارند و از قبل شارژ شده اند و آماده استفاده هستند. واضح است که تفکیک این دو نوع باتری از هم توسط مصرف کننده عادی بسیار مشکل است.

باطری‌های نیم قلمی در واقع همان باطری‌های قلمی هستند که به دلیل احساس نیاز به باطری‌های کوچک‌تر ساخته شده‌اند و لذا ظرفیت کمتری نیز دارند. با استفاده از تبدیل، می‌توان از این باطری‌ها به عنوان باطری نیم قلمی نیز استفاده کرد. باطری‌های قلمی به دو صورت قابل شارژ و غیرقابل شارژ وجود دارند.

با انواع باتری الکتریکی و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید-مستر انرژی پلاس در این مقاله شما با انواع مختلف باتری ها و کاربرد های آن ها آشنا خواهید شد. باتری‌های اولیه یا پیل اولیه یک‌بار مصرف بوده و قابلیت شارژ مجدد از طریق هیچ منبع خارجی را ندارند. باتری روی-هوا جزو باتری های غیر قابل شارژ دسته بندی شده، اما طراحی آن به نحوی می باشد که قابلیت شارژ مجدد به آن را داده است. در باتری روی-هوا یک بدنه کربنی پر منفذ جایگزین کاتد شده که این بدنه به هوا دسترسی دارد.

باتری قلمی Gilsun مدل سوپر Heavy Duty بسته 2 عدد باتری قلمی گیلسان Gilsun، سایز باتری AA، ولتاژ باتری 1.5 ولت DC با ماندگاری و طول عمر بالاتر از مدل‌های معمولی، ساخته شده از مواد اولیه غیرسمی بدون استفاده از مواد سمی… شاید جالب به نظر برسد اما همانطور که نوع شارژی را می‌توان دوباره در آن نیرو ذخیره کرد و از نیرو ذخیره شده آن استفاده کرد، روشی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن باعث افزایش عمر باتری قلمی و نیم قلمی شد. جریان دهی باتری‌های نیکل کادمیوم را با میلی آمپر ساعت مشخص می‌کنند و جریان دهی بیشتر باتری‌های نیکل کادمیوم بین ۵۰۰mAh تا ۱۰۰۰mAh می‌باشد. آمپرساعت به این معنا است که یک باتری در یک ساعت چقدر جریان می‌تواند به مدار بدهد. باتری‌های لیتیوم بهترین جایگزین برای باتری‌های قلیایی استاندارد دوربین‌های دیجیتال، دستگاه‌های پخش MP3 و سایر وسایل الکترونیکی هستند. همچنین از آن در ساعت مچی، باتری ماشین‌حساب و وسایل مشابه استفاده می‌کنند.

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم باتری ها دارای انواع مختلفی هستند که هم برای مصارف صنعتی و هم برای مصارف خانگی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همانطور که گفته شد متداول ترین نوع باتری برای خودروها، باتری سربی اسیدی می باشد. صفحه مثبت از جنس دی اکسید سرب(به آن پر اکسید سرب نیز می گویند) و صفحه منفی از جنس سرب می باشد. الکترولیت آن اسید سولفوریک رقیق شده با آب (H2SO4+H2O) می باشد. انواع باتری الکتریکی غیر قابل شارژ به صورت روزمره در بسیاری از وسایل خانه ما استفاده می‌شوند.

هر چند این اعداد برای شرایط ایده‌آل است و در شرایط دمایی مختلف و البته با توجه به نوع دستگاه و باطری شارژی، این مقدار تغییراتی می‌کند. پیل ثانویه همان باتری‌‌های قابل شارژ و در واقع چندبار مصرف هستند. هزینه اولیه باتری‌‌های قابل شارژ عموما بیش از باتری‌‌های یک بار مصرف است، اما مجموع هزینه مالکیت و اثر زیست محیطی این باتری‌‌ها کمتر است، چرا که پیش از تعویض می‌توان چندین بار آن‌ها را شارژ کرده و دوباره مصرف کرد.

انواع باتری ها و روش های شارژ آنها

در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد https://mrenergyplus.com/ کرد. با دریافت اپلیکیشن فرادرس از گوگل‌ پلی، می‌توانید تمامی امکانات سایت را روی موبایل خود نیز داشته باشید. سید سراج حمیدی دانش‌آموخته مهندسی برق است و به ریاضیات و زبان و ادبیات فارسی علاقه دارد. او آموزش‌های مهندسی برق، ریاضیات و ادبیات مجله فرادرس را می‌نویسد. آب‌‌بندی منحصر به فرد ساختار این باتری باعث می‌‌شود که در برابر نشت کردن بسیار مقاوم باشد.

  • از آنجایی که در هنگام تخلیه باتری از راه مصرف آن اکسیژن به داخل سلول آورده می‌شود نیازی به استفاده از اکسید کننده‌های سنگین فلزی نیست.
  • فرایند تبدیل مستقیم انرژی پتانسیل شیمیایی به انرژی الکتریکی از گلوگاه حرارتی جلوگیری می‌‌کند.
  • تولید جریان در این پیل به این صورت است که تا زمانی که سولفات مس یا روی را مصرف شود، تولید جریان ادامه دارد.
  • به عنوان مثال، در پیل روی-کربن و لکلانشه از منگنز دی اکسید و در پیل بانسن و گرو از نیتریک اسید استفاده می‌‌شود.

این باتری ها در آمپر های بالا و بیشتر بر روی خودرو های سنگین و کامیون ها استفاده می شود. البته باید توجه داشت که باتری هایی که قیمت شان زیادی پایین هست حتما بازیافتی هستند . به هر حال تمام باتری های محتاج به مراقبت را باید دائما کنترل کرد که آب باتری آنها (الکترولیت) در حالت درست و نرمالی باشد.

آشنايی با انواع باتری ها

در حالی که بزرگتر ها در باتری های هواپیما، وسایل نقلیه الکتریکی و منبع تغذیه آماده به کار کاربرد دارند. حمل کردن دستگاه‌های سیار و همراه الکتریکی امروزه نقش پررنگی در زندگی انسان دارد؛ این در حالی است که هر یک از این دستگاه‌ها نیازمند وسیله‌ای برای تولید نیرو هستند. باتری‌ همان وسیله‌ای کاربردی است که در تولید نیرو به روش فوری شناخته شده‌ است و انواع مختلفی دارد. این روزها با توجه به دستگاه‌های همراهی که مورد نیاز جامعه بشری است؛ باتری قلمی، باتری نیم قلمی و باتری شارژی کاربردی‌ترین انواع باتری هستند.