کدینگ حسابداری انواع کدینگ حسابداری آموزش طراحی کدینگ حسابداری

پس از تمام شدن حساب های معین نوبت به کدینگ کردن حساب های تفصیلی دوره حسابداری در تبریز می رسد. حساب های تفصیلی هم به ترتیب کد بندی برای حساب های کل و تفصیلی مربوطه مرتب سازی می شوند و سپس از کد شماره یک ، کد بندی مربوطه آغاز می گردد. اگر فرض کنیم به حساب کل بانک کد دو ، را داده باشیم و به حساب معین مربوطه با عنوان حساب های جاری، کد پنج داده شده باشد، در حسابداری کدینگ مذکور را به شکل 5 – 2 نمایش می دهند. استاندارد در برگیرنده قواعد ،راهنمایی ها یا ویژگی هایی برای فعالیت یا نتایج آنها به منظور استفاده عمومی مکرر و هدف از آن دست یابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاص است را استاندارد سازی کدینگ حسابداری می گویند.

  • بعضی اوقات به دلیل زیاد بودن تعداد حساب‌ها، رویدادهای مالی شرکت به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم می‌شوند تا به وسیله آن ساختار دسته‌بندی حساب‌ها و رویدادهای مالی شبیه به هرم یا درخت باشد.
  • اگر قصد یادگیری حسابداری از سطــح پایه تا پیشرفته را دارید با انتخاب پکیج جامع آموزش صفر تا صد حسابداری ویژه بازار کار تمام تکنیک‌ها و مهارت‌های کلیدی که لازم است برای ورود به این حرفه بیاموزید را بصورت یکجا در اختیار شما قرار خواهیم داد.
  • در این حالت ممکن است یک حساب معین به چند حساب کل و یا یک حساب تفصیلی به چند حساب معین متصل شده باشد.
  • حسابداری فرایندی است که در آن محاسبات مالی مختلفی در مورد موضوعات مختلف انجام می‌شود.
آنچه در زمان استفاده از کدینگ در حسابداری باید مورد توجه قرار بگیرد کدگذاری به صورت کاملا دقیق و اصولی است. چون این کار کاملا تخصصی است بهتر است حسابداران آن را انجام دهند تا خطایی ایجاد نشود. طراحی سیستم کدینگ به صورت استاندارد و اصولی اولین نکته ای است که طراح باید به آن توجه کند. در کدینگ باید سر فصل های اصلی و فرعی و همچنین موضوعات مرتبط به آن به درستی و با دقت درج شوند. اگر اطلاعات مربوطه به درستی ثبت شود حسابدار می تواند در هر شرایطی به آنها دسترسی داشته باشد. اولین نکته برای انجام کار تعیین سرگروه ها است و سپس زیر مجموعه های آن تنظیم می شود.

کدینگ حسابداری انواع کدینگ حسابداری آموزش طراحی کدینگ حسابداری

با این تفاسیر به راحتی میتوان نتیجه گرفت که بهترین صورت های مالی اکنون ارائه می شوند. بنابراین بهترین کدینگ های حسابداری نیز کدینگ حسابداری جدید هستند که منطبق بر صورتهای مالی جدید هستند. سیستم کدینگ حساب موجب می‌شود که عملیات حسابداری و ثبت حساب‌ها استانداردسازی شده و کلیه فعالیت‌های مالی در یک قالب هماهنگ و خاص و مرتب چیدمان شوند. از سویی دیگر استفاده از سیستم کدینگ حساب باعث می‌شود که برآوردهای دقیق‌تری از دارایی‌ها و هزینه‌های سازمان ارائه شود و این امر موجب دقت بیشتر در تحلیل‌های مالی شده و به تبع آن تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران تسهیل می‌نماید. چون اگر این فرآیند با دقت و به شکل صحیحی انجام گیرد، مدیر کسب‌وکار می‌تواند از بعد مالی و حسابداری شرکت خود اطمینان خاطر داشته باشد. بنابر نیاز هر سازمان، کدینگ مربوط به آن توسط حسابداران و گروه حسابرسی پیشنهاد می‌شود که عموماً گزینه بسیار مناسبی برای کمک به شرکت یا سازمان هستند.

کدینگ حساب‌های تفصیلی

کاربران سیستم‌های نرم‌افزاری محک می‌‌توانند حساب‌های مختلف را با سطح دقت بسیار زیادی ثبت و پیگیری کنند. در دفاتر سنتی حسابداری حساب‌ها تا سطح معین تعریف شده‌اند و سطح تفصیلی در آنها وجود ندارد. این سطح در محاسبات نرم‌افزاری و پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزارهای حسابداری به صورت پیش‌فرض از کدها و شناسه‌های ویژه‌ای برای تعریف و ثبت هر ردیف داده‌ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین به کاربر امکان می‌دهند که کدهای خود را روی این ردیف‌ها بگذارد.

کدینگ حسابداری سلسله‌ مراتبی (Hirearchical)

اگر رقم اول ۱ باشد، سیستم به این معنی است که به مواد خام اشاره دارد و اگر عدد ۲ باشد نشان دهنده هزینه نیروی کار است. به این ترتیب جمع بندی داده‌ها و هزینه ساده‌تر انجام می‌شود و با استفاده از آن می‌توان میزان سودآوری را بهتر محاسبه کرد و تصمیم گیری‌های مدیریتی را به نحو احسن روی آن انجام داد. برای ساختار یک کدینگ حسابداری همیشه باید استانداردهای حسابداری، فعالیت سازمان، کنترل‌های درونی و گزارش‌های مورد نیاز بیرونی و داخلی را مد نظر قرار دارد.