تقویت سازه ها با frp اف آر پی | elitarchgroup

الیاف شیشه دانستیسه پایینی داشته و نسبت به الیاف کربن ویلای مدرن بسیار سنگین هستند. مدول سختی فیبر شیشه نزدیک به آلیاژ آلومینیوم بوده و تنها ۳/۱ برابر فولاد است. اپوکسی قوی ترین چسب راکتیو است و در برابر دماهای بالا، حلال ها، اشعه ماوراء بنفش و ضربه مقاوم است. اپوکسی در دو تا 60 دقیقه پخته می شود (طولانی تر قوی تر است) و در 24 ساعت به استحکام کامل می رسد. اکریلیک به آماده سازی سطح کمتری نسبت به اپوکسی نیاز دارد، اما ضعیف تر است. ضمن اینکه سطح بتن باید عاری از هرگونه مواد مانع همچون عایق، رنگ، پلاستر ، گچ و یا چربی باشد.

  • مد شکست این میلگردها، تحت فشار طولی شامل شکست کششی عرضی، کمانش فرعی الیاف یا شکست برشی می باشد و بستگی به نوع رزین، نوع و درصد الیاف مصرفی دارد.
  • چسب FRP رزین اپوکسی شرکت SIKA با قیمت مناسب و کیفیتی بالا با دو جزء مایع A (رزین اپوکسی) و B (هاردنر) به ترتیب در سطل های حدود 22 و 8 کیلوگرمی عرضه می‌گردد.
  • هرچند در تمامی موارد، افزایش دما و افزایش زمان قرارگیری در محیط کاهش مقاومت و استحکام میلگردهای frp را تشدید می کند.
  • همچنین قسمت های متخلخل و دارای پستی بلندی ، با ساب هموار و یکدست خواهند شد تا مقاومت بتن به حد قابل بهره برداری برسد.
  • میلگرد های frp از مقاومت بالایی در برابر خوردگی نسبت به میلگرد های فولادی برخوردار هستند و 15 برابر طول عمر بیشتری دارند که این یک ویژگی بسیار عالی محسوب میشود.
میلگرد FRP عمدتاً به این دلیل که در برابر عوامل خورنده مقاوم است و اجازه نمی دهد بتن زنگ بزند یا ضعیف شود، ارزش تجاری پیدا می کند. مواد کامپوزیتی پیشرفته مانند FRP توسط ایالات متحده و کانادا برای کاربردهای ساختاری در اواخر دهه 1990 مورد استفاده قرار گرفت. سازه های بتنی حساس مانند دیوارهای دریایی، سدها و نیروگاه ها باید با میلگردهای مقاوم در برابر خوردگی تقویت شوند. بنابراین، مواد تقویت کننده فایبرگلاس به عنوان محصول ایده آل برای زیرساخت های بتنی حساس در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که FRP ها مصالحی ناهمسانگرد هستند نوع و مقدار فیبر و رزین مورد استفاده، سازگاری فیبر و کنترل کیفیت لازم هنگام ساخت آن نقش اصلی را در بهبود خواص مکانیکی آن دارد. بطور کلی مقاوم سازی سازه های بتنی موجود یا مرمت آنها به منظور تحمل بارهای مضاعف طراحی، بهبود نارسایی های ناشی از فرسایش، افزایش شکل پذیری سازه یا سایر موارد با استفاده از مصالح مناسب و شیوه های اجرایی صحیح بطور متعارف انجام می گردد. یکی از انواع اتصالات که بیشتر در ساختمان‌ های مقاوم نسبت به زلزله به کار می‌ رود اتصالات بتنی است.

دوربرگردان فولاد از قیمت زمستانی

به طور کلی هرچه مقاومت کششی بالاتر باشد، مقاومت فشاری آن نیز بالاتر است. الیاف کربن مورداستفاده در این نوع میلگرد کامپوزیتی از پلی آکریلونیتریل، مواد قیری یا الیاف ریون ساخته شده است. الیاف کربن با اساس PAN مقاومت و مدول الاستیسیته نسبتا بالایی داشته و بیشترین استفاده را در کاربردهای مهندسی عمران دارند. در ساختمان سازی یکی از موارد بسیار مهم و حائز اهمیت توجه به مسئله استحکام بنا و سازه می باشد.

روش اجرا

تقویت سازه ها با frp اف آر پی | elitarchgroup